tisdag 29 september 2009

Containerfynd...

Idag orkar jag inte skriva något. Inte just nu iallafall...
Så här kommer ett inlägg jag hade på gamla bloggen som nu är stängd:
( Lite fler passande bilder kommer senare )

Idag har jag tänkt på min Containergud...
Ja, jag kallade "det" för så... Allt jag behövde försåg Containerguden mig med. Det låter märkligt men så var det...
Som en dag då sa jag till min dotter -"Kom vi åker till stan och köper galgar, jag behöver flera stycken nya!", så på väg ut tänkte jag att jag skulle kolla vad som fanns i grovsoprummet... Ja, vad stod då där? Det var helt tomt med undantag av en stor kasse full med galgar... WOW! Vi trodde knappt att det var sant. Det blev inga nya galginköp...
En annan gång gick jag och smågnällde lite över att jag ville ha en ny skrivbordslampa, en annan gång ett litet tv-bord till sovrummet för mini-tv´n osv...

Jag kunde t o m önska färg! Det var nästan skrattretande.

Jag ville ha en trasmatta till köket i orange och tänkte att jag får väl kolla på Jotex eller nåt sånt, men det behövdes inte alls för nästa gång jag svängde förbi soprummet på vägen ut så fanns där såklart en snygg orange trasmatta.. Bara att ta upp och tvätta.

Man började ju undra.. ? Men "Den som söker den finner" heter det ju...

Och jag fann verkligen allt jag sökte i mitt fantastiska grovsoprum...

Till sist gick jag och önskade mig en massa saker som jag sen hämtade.


Det låter lite mysko kan tyckas men det var helt och hållet fräscha grejer. Inget fel på dem alls. Snygga dessutom! Kanske var det för att jag hade turen att bo på "Fina gatan" som dom slängde så mycket värdefulla saker...

Men jag tog tacksamt emot... Alltid kul att hålla utkik efter nya gamla prylar...

Dumt det låter förresten NYA gamla prylar...!


Jag vet inte hur mycket jag har tagit emot på det viset och gjort hemmet fint med... Ingen hade kunnat tro att det var sk hittegods. Idag är det dessutom på modet att rota efter gamla prylar och grejerna som hittas säljs för ibland ganska stora slantar.

Mycket har jag inte kunnat ta upp pga platsbrist och en del har jag gett bort...


Att jag tex inte tog upp två kassar fulla med klassisk musik på LP-skivor var otroligt dumt men just då var jag på väg ut. På tillbakavägen var de redan borta... Förmodligen var det någon som bränt ner allt på CD-skivor istället och bara kastade orginalskivorna...


Och mycket har jag fyndat på Loppmarknader.

Allt jag har hemma är ju inte gamla saker, en del är köpt på bl a Newport, men jag tycker om att blanda gammalt och nytt.


Mycket ångrar jag i efterhand att jag själv kastat. När jag flyttade till mindre lägenhet fyllde jag själv soprummet så att det blev proppfullt upp till taket.

Förhoppningsvis var det någon som rotade bland mina gamla prylar

och tog till vara på det jag slängt.

Har jag tur så lever någon annan med sakerna och är jätteglad för dom! Precis som jag blev varenda gång jag hittade något användbart...

Men åh, vad jag ångrar idag ändå att jag kastat massor med barnkläder, leksaker, byråer, stolar mm. Men vad göra?

Jag var superstressad och hade helt enkelt inte plats... Jag hade kunnat öppna en second hand-butik eller åtminstone ha gett mitt barnbarn ...Om jag får något vill säga. Det ligger i framtiden.


Rätt typiskt förresten att min dotter inte alls är intresserad av gamla ting, hon vill ha modernt. Att jag försöker "hjälpa till" och erbjuder gamla stolar, bord, byråer etc och säger att jag kan måla dom i vilken färg hon vill bara hon tar dom och jag får göra fint...spelar ingen roll.

NIX! säger hon bara. Men det är ju så livet är...

Jag har bara såna problem med att slänga saker som hade kunnat komma till användning på något sätt. Hon skulle få det så fint med dom sakerna tänker jag...Kanske hon ändrar sig med tiden.

Då står jag där redo med pensel och färg och tänker "Vad var det jag sa" eller "jag borde inte ha kastat ..." ... fast det törs jag inte säga högt


Jag tror faktiskt att hon börjat tänka om redan nu... :D :D

2 kommentarer:

Penselkvinnan; sa...

Hejsan, tack för kommentarerna på min blogg. Min dotter är född med cp skada så därifrån kommer epilepsin, hon gick igenom en operation i huvudet när hon var 5 år i hopp om att få bort epilepsin. Men icke, hon har också fått en vagusnervstimulator inopererad men inte heller det hjälpte. Men nu har hon börjat med en ny medicin och det verkar som den hjälper lite iallafall. Man får aldrig tappa hoppet för då är det kört. God natt o sov gott!!!

SusanLotus sa...

Nej, tappa hoppet ska man ju aldrig göra! :)
Jag önskar dig och din dotter allt gott!
God natt och hoppas på en ny skön höstdag imorgon!