onsdag 17 augusti 2011

GREGORIAN - Moment Of Peace. - Följ med in i Medeltiden!


Idag ska vi göra en resa in i Medeltiden.
Tyvärr finns inte musikvideon, som jag hade laddat ner här ovan från YouTube,
 kvar pga av att den som laddat upp det på YouTube från början
hade brutit mot upphovsrätten.
Men här kommer en annan videolänk:
Vi har alltså varit på Medeltidsmuseet och så här såg Stockholm ut då:


Ni ser det gamla slottet Tre Kronor i förgrunden. Synd att detta vackra slott
brann ner. Det hade varit något att ha ett gammalt riddartidsslott i Stockholm.
Och tänk vad staden har vuxit sedan dess!


Det är extra spännande att läsa böckerna om Anne Persdotter och hennes öde
i det Medeltida Stockholm nu när jag kan följa kartan och känna igen mig.
Den utspelar sig i bl a gränderna kring Storkyrkan, Kåkbrinken, Köpmangatan.
Där jag älskar att strosa även om mycket förändrats sedan Medeltiden.
Och jag har redan hunnit en bra bit in i den första boken
och kan bara säga att Läs dom!
Jag kommer att läsa dem igen det vet jag redan nu.
De är skriva av Catharina Ingelman Sundberg.


Satte mig även ner för att göra ett bokmärke att ha i boken jag läser.
Medeltid såklart! :)
Jag har använt en av stämplarna från Digital Delights som jag vann.

Den deltar i följande utmaningar:
http://delightfulsketches.blogspot.com/ - Things with wings  X
http://sweetstampsblog.blogspot.com/ - Bookmark  X



Men nu återvänder vi till Medeltiden! Den här snubben ser ut att
undra vad vi är för ena skumma typer! Han ser minst sagt
misstänksam ut. Det gällde att vara på sin vakt för Stockholm var
fullt av skumma typer. Men stal man fick man sätta livet till!
För sådan var lagen då.


Staffan bagare ser mer nyfiken ut där han står i sin brödbod på Stortorget.
Bakar kringlor och bröd gör han.
Den här mannen vet jag inte riktigt vad han gjorde men han hade
iallafall fullt upp! Livet var slitsamt på den tiden i Stockholm
och det var väldigt väldigt trångt och tättbefolkat...
Och folk hällde ut allt avfall rakt ut i gränderna eller latrintunnorna som
stod lite här och var... Kan inte ha luktat så gott.

Hela torget och alla gränder var fulla med lekande barn som sprang fritt
omkringoch stojade och busade. Det var ett fasligt liv vad jag förstår...
Man lekte på ett annat sätt än dagens barn med kulor, tunnor
och annat som stod till buds.


Här har vi ett glatt gäng på väg till ett gille i en av källarkrogarna.
Man spelade lite andra instrument på den tiden som fiddla och mungiga
och en gycklare brukade underhålla.

Folk drack sig oftast redlöst berusade på vin och mjöd, men kastade
man upp i en gränd fick man böta dyra pengar eller en halv tunna mjöl.
Vilket var mycket på den tiden.
Att driva krog var ett slitgöra och man både bodde och arbetade
på samma ställe. Ibland hyrde man även ut rum på loftet.

Kanske festade man loss i denna källare?
Vi åt iallafall mycket godare. Bakad potatis med tonfiskröra
och lasagne med sallad. Mums. Och mysigt!


Vi tycker kanske inte att det ser så delikat ut med ett gristryne på
bordet men på den här tiden var det fin mat.
Och man åt massor med rökt och torkad fisk, öter av olika slag
och rotfrukter i allehanda grytor med t ex lamm.
Folk kom roende utifrån öarna i Mälaren och skärgården
för att sälja bl a sina rotsaker och grönsaker på torgen i stan.


Eftersom Stockholm ligger precis vid vattnet så var det
i första hand fisket men tog tillvara på. Överallt luktade
det fiskrens och den satt i timret även nu kan jag tala om...
Man hade även höns inne i husen som bodde i boningshusen
precis som om vi skulle ha haft hönsen gående i lägenheten.
Låter inte värst trevligt i mina öron iallafall.
Man fick även ha grisar. Hur många som helst. Men bara
en ko. Hade man fler och blev påkommen beslagtogs dom.

Var det något man var rädd för på den här tiden så var det
bränder. Det var lag på att det måste stå en full tunna vatten
utanför varje hus, härbärge och bod.
Ja, Ni vet ju hur det gick med slottet Tre Kronor sen som
brann upp...

Människor som råkat i trubbel på ett eller annat sätt
sökte sig ofta till kyrkan som var en fristad och tillflyktsort.
Religionen var viktig på den här tiden då man höll på att
kristna Sverige och gå ifrån den gamla hedniska tron.


Det fanns kloster på Helgeandsholmen. Ett för munkarna
och ett för nunnorna, som även drev ett sjukhus.
Man odlade örter och läkeväxter i klostren och
många som var på flykt undan bödeln eller kvinnor som
blivit förskjutna tex för att de fått oäkta barn gömde sig
i klostren.



Kanske ville man sona sina synder? Eller helt enkelt
bara hålla sig undan?


Om en kvinna fick barn utom äktenskapet fick hon gå tre varv
runt hela stan medans folk spottade och skrek åt henne,
sedan blev hon förvisad ur stan.
Återvände hon blev det döden.
Tur att jag var ensamstående mamma i nutid och inte då!

Det var ett spännande besök och det är gratis så om du kommer
till Stockholm besök museet! Man fick lära sig massor och jag
fick bara med en liten bråkdel av allt i det här inlägget.

Det här blev verkligen ett långt inlägg!
Ha nu en riktigt trevlig kväll!

Sussie

16 kommentarer:

Sherry sa...

Hi Sussie! I'm sorry that I cannot read your post - I tried the Google translator, but it said the page I was trying to translate was already in English?

Love your pretty tag anyway xx

Myricas Farmor sa...

Så intressant att få veta lite, jag älskar det gamla, och tycker om att läsa sådana böcker oxå.
Mycket kul.
HA en bra dag
kram

SusanLotus sa...

Hi Sherry! I will try to fix the translator but meanwhile you can manually change the languages when the page pops up saying it´s already in english. It usually works.
Thanks for stopping by and for your kind comment on the tag! :)

Tack Farmor Ankus!
Läs gärna inlägget igen för jag råkade publicera bara halva inlägget först. Du var snabb! ;)
Kram! :)

Marita Johansson sa...

Spännande läsning.
Tack för snälla ord på min blogg.
Har kikat runt här hos dej och upptäckte att våra katter har samma namn Sally och ser nästan likadana ut fast jag tror att din katt är lite rundare än våran Sally.
Kramisar

SusanLotus sa...

Hej Snojbi!
Roligt att höra att det var intressant läsning :)
Jo, Sally är säkerligen större än Er katt för hon väger 8,5 kg och är satt på diet. Hon förstår inte varför hon får så lite mat nu stackarn. Roligt att höra om en Sally till :)
Ha en fin kväll! Kram

maska sa...

Hei.
Gammel historie er alltid spennende.
Hvilket liv de hadde da.
Tusen takk for kortet. :) Koselig.
Det var et fint stempel du vant.
Lykke til i konkuransene.
Ha en fin kveld.
Klem.

SusanLotus sa...

Tack Marit!
Ja, jag gillar att fantisera och läsa om hur de hade det förr... :)
Jag hoppas komma igång med ATC´s nu i veckan annars har jag hela vecka på mig för då arbetar gubben sena kvällar.
Ha det gott! Kram

NancyD sa...

Very nice bookmark. Thanks for joining us at Delightful Challenges.

SusanLotus sa...

Thank you Nancy!

xxxtglxxx sa...

Wow Sussie :) I love your post - cant understand the text, but the pictures and the video are fabulous - I love this kind of stuff!

Very sweet bookmark too hun :)

hugs

xxalisonxx

Sue B sa...

Oh Wow Sussie, that was amazing! Love the music and what a fab tour of the museum. Felt like I had been there myself! very interesting and lovely photos! Thanks for sharing!!! I love your bookmark!
Sorry to hear you have rheumatism too! Cold or wet weather seems to make it much worse. It's getting cooler here too! not had much Summer and now I have to put my heater on low as there is chill in the air!
Take Care!
Hugs Sue xx

SusanLotus sa...

Thanks ladies for being so supportive! :)

I don´t know what happend with the translator but I´ll fix it!

Have a great day!
Hugs!

till-vidas-ara sa...

Tack sötis, tycker om de där lite barnsliga sakerna. önsakr jag kunde gå ut i naturen idag, men det regnar såå..och det där franska ja..här föröker man skapa sitt eget lilla Paris, får duga gott så länge :)
Vad spännande bilder du visar och sådana sånger älskar jag. gillar Medeltiden, brukar vara en medeltidshelg här på Hägnan om sommaren, alltid tänkt jag skulle gå, men inte skaffat den där medeltidsklänningen jag tänkt än! Finaste bokmärket!

kramar om, Lycke

SusanLotus sa...

Åh, jag har den där drömmen också! Att gå på Medeltidsmarknad eller Medeltidsvecka någonstans i Europa och ha på mig medeltida klänning och sånt. :)
Jo, man får skaffa sig sitt eget lilla paradis. Men mitt ser ut som en total katastrof just nu. Klarar bara inte att städa pga smärtorna i lederna. Men men... Livet är bra iallafall.
Kul att du gillade bokmärket!
Kram

Penselkvinnan; sa...

Tack för en titt in i medeltiden. Jag älskar historia. Böckerna ska jag också läsa. Ha en trevlig helg!

SusanLotus sa...

Roligt Carina att du uppskattade inlägget! :)
Ja, läs dom! NU! Ha en trevlig helg du med. :)