måndag 6 september 2010

Ur min samling av gamla kokböcker.

Jag älskar att fynda gamla kokböcker på loppisar.
Här är några stycken ur min samling.

De här två häftena har Rumford bakpulver givit ut 1927 och 1933.
De är på 28 respektive 65 sidor och innehåller massor av goda kakrecept
som håller än idag.
 Jag gav cirka 10 kronor för dem per styck.

ICA´s Grönsaksbok kom ut 1943 och kostade då 1 krona och 25 öre.
Boken Hembakning gavs ut av Mazetti bakpulver 1944 .
De här är lite tjockare och på 33 respektive 77 sidor.
De här gav jag 20 kronor styck för.

Jag samlar dem inte pga något värde utan för att jag tycker om dem och
använder dem. Har jag provat något recept ur dem brukar jag markera det osv.
Det är kul att göra någon riktigt gammaldags kaka ibland och det är ju så gott!

Hoppas att Ni får en riktigt bra måndag!

Sussie

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hi Sussie, how are you ? I hope you are well my friend. These books are fabulous. I love vintage books.
Hugs from June x
http://junesartyretreat.blogspot.com/
http://dezinaworld.blogspot.com/
http://artfreebies.blogspot.com/

SusanLotus sa...

Hi June! I am fina thanks :) Hope you are feeling great as well. I am doing a big clean for the autumn and winter. Organizing things a little after the summerholidays. So I was looking at these old books. The recipes in them are still very useful. :)
But now I can´t wait to start crafting again... Hugs Sussie

Lybtar sa...

Nej det kanske inte är värda en massa pengar,men saker kan ju ha ett stort värde ändå :)

SusanLotus sa...

Tack för att du tittade in och kommenterade!
Jätteuppskattat ska du veta! :)

Randiga Tråden sa...

vilka underbara kokböcker.

SusanLotus sa...

Tack Randiga tråden! :)

Hanna sa...

Härliga kokböcker. Jag har en gammal kokbok efter min farmor som dog 1979. Den håller knappt ihop och i ligger lösa lappar med hennes handskrivna recept. Sååå kul att spara! :0)

SusanLotus sa...

Ja, den tycker jag du ska vara rädd om!
Tack för besöket! :)