onsdag 9 december 2009

Tur till Rättvik!

Vi åkte en sväng till Rättvik och Tällbergstrakten nu i november.
Det kändes som att vi behövde lite omväxling och miljöombyte...


Vi började med att besöka Dala Wärdshus, som ligger en bit utanför Rättvik. Högt över Siljan med en vidunderlig utsikt som min kamera tyvärr inte lyckats fånga helt.

Och jag önskar att jag tagit massor av bilder längs vägen... Alla vackra gårdar längs Dalälven, den vackra naturen i Gagnef och Sifferbo-trakten mm...


Dala Wärdshus är en del av en liten hantverksby med hotell och stuguthyrning och en underbar restaurang. Jättegod mat! Vi åker gärna dit och äter igen :)




Vi åt en god lunch där i den här vackra miljön. Det mesta går i gammal traditionell Dala-stil. Det fanns en bar med mycket bra utbud också...

Och vi har tänkt att vi ska ha en cykelsemester här i trakten någon sommar. Och bo någon natt i en av stugorna som man kan hyra. Tänk att sitta där en härlig sommarkväll och se solen gå ned bortom Siljan... Underbar tanke!

På toaletten kunde jag inte låta bli att fota den här fina servetthållaren...

Jättefint dekormålad. Vilken bra idé!





Jag har varit i Dalarna flera gånger med min dotter när hon var mindre.

Men inte hade jag en minsta aning om att jag skulle flytta hit då...


För cirka tio år sen var vi en sommarvecka på Rättviks stiftsgård tillsammans med ett gäng ensamma mammor med barn från vår stadsdel Vasastan i Stockholm.
Vi hade en ensamma-mammor-grupp och reste regelbundet bort ett par veckor varje sommar och ofta även på julresor. Det var härliga tider! Och det tror jag att våra barn tyckte också :)

På stiftsgården var det en massa andra människor också från alla möjliga platser i Dalarna och Västerås-området. Och vi bodde bra och åt jättebra! Och vi mammor fick lite ensamtid också när personalen hittade på saker med våra barn... Oftast var det unga konfirmationstjejer som fick agera barnflickor och vi vuxna hade samtalsgrupp och även en tjejkväll med god mat och dryck!

Och vi badade, gjorde utflykter runt Siljan mm...


Ett par jular har vi varit där på Rättviks stiftsgård också. Vi åkte dit med en väninna till mig och hennes son och det var riktigt skönt att få allt serverat. Flera dgr med helpension och roliga aktiviteter.
Det är ganska mycket folk som brukat fira sina jular på en stiftsgård...
Jag la märke till att det ibland kom hela släkter... kanske de ville slippa allt julstök och tjafs och var de skulle fira jul och vem som skulle göra vad :)

Vi har gjort det flera gånger även i Undersvik, utanför Järvsö i Hälsingland. Alltså firat jul!
Då också med vår ensam-mamma-grupp från Stockholm :)
Det bästa var ju om det var riktigt mycket snö! Så barnen fick åka pulka och spark!
Vi gick på julotta, hade paketutdelning, åt massor av god traditionell julmat och bara lutade oss tillbaka och njöt. Det var riktigt skönt för oss stressade storstadsmorsor!

Flera somrar var vi där också. Låg på bryggan nere vid Ljusnan och badade i den underbara älven... Vattnet var alldeles svart och så kallt som det ska vara att bada i en älv, jag njöt av att rofyllt simma omkring. Sandstrand med massor av tallar runt var det. Där grillade vi ibland på kvällarna!
Vi besökte även Järvzoo och tex en äkta gammal fäbodvall.

Och det är minnen för livet! Så vackert och fint det var där. Och så bortskämda vi blev... :)

2 kommentarer:

Penselkvinnan; sa...

Fina kort, det är vackert uppe i dom trakterna. Hoppas du får en God Jul, och snart får flytta hem igen.

SusanLotus sa...

Tack så mycket! Jag önskar dig detsamma! :)